Meisje uit groep 5
Begin van de thuisbegeleiding
"F" heeft een hoofd vol, kan niet relativeren en neemt alles letterlijk. Bekijkt sociale situaties vanuit zichzelf en ziet daardoor alleen haar eigen deel van de situatie. Doordat ze niet lekker in haar vel zit, kan ze niet laten zien wat ze kan. Dit uit zich in snel boos worden, spellingsproblemen, radend lezen en problemen met het automatiseren bij het rekenen. Ze krijgt op school vier keer per week extra hulp bij het lezen.
'We zijn blij met de stijgende lijn in haar ontwikkeling. Eerder had ze twee weken nodig om haar draai te vinden in de vakantie. Nu was het na een paar dagen dat ze goed in haar vel zit.'
- Ouders van "F"
Tijdens de thuisbegeleiding
We hebben spelenderwijs sociaal- emotionele spelletjes gedaan en ondertussen besproken waar ze tegenaan liep en handige oplossingen hiervoor bedacht. Ook hebben we gesproken over haar karakter en de karakters van anderen in sociale situaties. Onduidelijke situaties hebben we geanalyseerd zodat ze de situatie beter begreep. Omdat ze heel impulsief reageerde hebben we het stop-denk-doe-spel gespeeld. Hierin leerde ze dat je eerst moet stoppen, daarna nadenken en dan pas moet reageren. "F" ging steeds beter in haar vel zitten. Hierdoor stond ze open voor de dingen die ze lastig vond op school en zijn we met de spelling en het rekenen aan de slag gegaan. Je ziet nu een stijgende lijn in haar ontwikkeling.
Meisje uit groep 7
Begin van de thuisbegeleiding
"E" liep tegen de werkwijze van Cito aan bij begrijpend lezen en spelling. Ze scoorde voor beiden een D.
'Ik hoef niet meer te komen, omdat ik het nu zelf kan'
-"E"
Tijdens de thuisbegeleiding
We hebben met behulp van leesteksten op papier en digitaal met opdrachten erbij geoefend op de Cito-wijze. In het begin in kleine stappen en zeer gestructureerd samen lezend en werkend. Later zelfstandig lezend en werkend in een Cito-werkboekje begrijpend lezen met teksten en opdrachten. Naar aanleiding van de woordpakketten van school zijn we aan de slag gegaan met behulp van toetstrainer spelling op de computer en stenvertblok op papier. Na twee maanden is haar niveau naar een B-score gegaan voor begrijpend lezen en ook voor spelling. Daarna kon ze op eigen krachten verder.
Meisje uit groep 4
Begin van de thuisbegeleiding
"S" doet voor de tweede keer groep vier omdat ze problemen heeft met spelling. Ze had een D-score voor spelling en een E-score voor begrijpend lezen toen ze begon aan de thuisbegeleiding. Voor rekenen had ze ook een D-score en ze las radend. Drie keer per week krijgt ze extra hulp bij de spelling. Ze heeft vooral moeite met het toepassen van geleerde en nieuwe spellingsregels. Ze is heel snel afgeleid en zeer beweeglijk.
'Ik houd van turnen, kun je ook iets met beweging bedenken bij het leren van de spelling?'
-"S"
Tijdens de thuisbegeleiding
Spelling: De woordpakketten van school heeft "S" met behulp van de BLOON-methode (bekijken, lezen, omdraaien, opschrijven, nakijken) en spellend op de trampoline geoefend. Ze was super gemotiveerd en kende de woordpakketten heel snel.
Begrijpend lezen: We hebben digitale teksten bij haar belevingswereld gezocht en in kleine stappen de teksten samen gelezen, besproken en gemaakt.
Technisch lezen: Elke bladzijde die ze las kwam op de leesmeter en na honderd bladzijden mocht ze iets leuks uitzoeken. Dit motiveerde haar enorm, en elke keer kwam ze met een nieuw boek van thuis aan. We hebben in het begin gelet op zo min mogelijk versprekingen, en later hebben we het leestempo opgevoerd.
Rekenen: De tafels hebben we geautomatiseerd door spelletjes met een bal te doen. Ze pakte de tafels heel snel op omdat ze het ontzettend leuk vond om te doen. Ze is één jaar naar de thuisbegeleiding gegaan en scoort nu voor alles een B-score. Met het lezen zit ze op eind vijf-niveau. Ze heeft een stevige basis voor groep vijf opgebouwd en gaat volgend schooljaar proberen om op eigen krachten dat te gaan doen.
Begrijpend lezen: We hebben digitale teksten bij haar belevingswereld gezocht en in kleine stappen de teksten samen gelezen, besproken en gemaakt.
Technisch lezen: Elke bladzijde die ze las kwam op de leesmeter en na honderd bladzijden mocht ze iets leuks uitzoeken. Dit motiveerde haar enorm, en elke keer kwam ze met een nieuw boek van thuis aan. We hebben in het begin gelet op zo min mogelijk versprekingen, en later hebben we het leestempo opgevoerd.
Rekenen: De tafels hebben we geautomatiseerd door spelletjes met een bal te doen. Ze pakte de tafels heel snel op omdat ze het ontzettend leuk vond om te doen. Ze is één jaar naar de thuisbegeleiding gegaan en scoort nu voor alles een B-score. Met het lezen zit ze op eind vijf-niveau. Ze heeft een stevige basis voor groep vijf opgebouwd en gaat volgend schooljaar proberen om op eigen krachten dat te gaan doen.